Pop up -pisteet tuovat palvelut asiakkaiden keskelle

Oulun kaupungin keskitetty asiakaspalvelu sijaitsee Torikadulla ja tunnetaan hyvin nimellä Oulu10. Torikadulla ei vain odoteta asiakkaita saapuviksi paikan päälle, vaan myös jalkaudutaan kaupunkilaisten keskuuteen. Vuoden 2015 aikana Oulu10:stä lähdettiin liikkeelle kahdeksan kertaa ja pistettiin pystyyn tilapäinen pop up -palvelupiste.

Oulu10:n palveluasiantuntija Jaana Vesavaara kertoo, että pop upit ovat saaneet asiakkailta erittäin myönteistä palautetta. Niitä oli viime vuonna Oulun yliopiston tiloissa Linnanmaalla sekä Oulun ammattikorkeakoulun Kotkantien, Professorintien ja Teuvo Pakkalan kadun kampuksilla. Lisäksi pop up -piste pystytettiin Oulun ammattikorkeakoulun avajaisiin Ouluhalliin. Vuoden 2016 puolella pop up -piste on ollut toiminnassa Oulun Musiikkikeskuksessa.

Yliopistolla ja ammattikorkeakoulussa myytiin joukkoliikenteen Waltti-matkakortteja. Musiikkikeskuksessa valikoima on laajentunut myös Oulu Sinfonian, Oulun kaupunginteatterin ja Oulun Musiikkijuhlien lippuihin.
”Hyvän vastaanoton rohkaisemina olemme miettineet pop up -toiminnan kehittämistä ja laajentamista edelleen”, sanoo Vesavaara.

Vesavaara ynnäilee, että pop up -palvelupisteissä myytiin vuonna 2015 tuhatkunta Waltti-korttia. Pisteet helpottavatkin hänen mukaansa ruuhkia Oulu10:ssä sekä parantavat palvelujen saatavuutta ja tekevät Oulu10-palveluja tunnetuiksi varsinkin opiskelijoille. 

OTT:n apu tärkeää 

Siirreltävien palvelupisteiden perustaminen ei ole ihan yksinkertaista. Palveluasiantuntija Ritva Juvani kiittelee, että Oulun Tietotekniikan apu on ollut korvaamattoman tärkeää niitä suunniteltaessa ja toteutettaessa. 

”Etukäteen täytyy aina tarkasti miettiä, että mitä laitteita otamme mukaan, miten kaikki saadaan toimimaan ja kuinka yhteydet pelaavat”, hän toteaa.

Oulun Tietotekniikasta pop up -pisteiden parissa on työskennellyt muun muassa ICT-asiantuntija Lotta Keskitalo. Hän kertoo, että OTT:n tehtävä on juuri varmistaa kaikkien laitteiden ja yhteyksien toimivuus. Hankalaksi on hänen mukaansa osoittautunut kassajärjestelmän ja langattoman yhteyden sovittaminen yhteen. Langattoman yhteyden varassa ollessaan järjestelmässä on ajoittain ollut hitautta.

”Olemme myös joutuneet ratkaisemaan, kuinka pop up -pisteessä tarvittava laite- ja tavaramäärä saadaan pidettyä kohtuullisena”, huomauttaa Lotta Keskitalo.